Virtual Reality - pojęcie, które coraz częściej słyszymy. Od dwóch lat przeżywa swój rozkwit, dynamicznie się rozwijając, do tego stopnia, że rok 2016 ogłoszono rokiem VR. Technologia cieszy się coraz większym zainteresowaniem, ale nie każdy wie, że istnieje ona znacznie dłużej, niż od 2015 roku.


Wirtualna rzeczywistość i jej krótka historia

Czym dokładnie jest wirtualna rzeczywistość? Jaka jest jej definicja? To nic innego jak obraz sztucznej rzeczywistości przedstawiany za pomocą technologii informatycznych. Charakteryzuje się głębią, w której obiekty sprawiają wrażenie swojej fizycznej obecności, a także możliwością interakcji. Oczywiście, żeby taki obraz odbierać potrzebujemy odpowiedniego sprzętu, no i dobrze by też było mieć przestrzeń, w której możemy się swobodnie poruszać i nie wejść w ścianę, której co prawda w wirtualnej rzeczywistości nie ma, ale w tej rzeczywistej już jest.

Co ciekawe, koncepcja wirtualnej rzeczywistości pojawiła się prawie sto lat temu, a pierwsze urządzenia do jej odbierania w latach sześćdziesiątych. Wydawałoby się, że były to jakieś tajne projekty NASA, ale nie - chodzi o ogólnodostępne urządzenia, które były do kupienia w sklepach ze sprzętem komputerowym. Po pierwszym podrygu na rynku systematycznie, co około 10 lat pojawiały się kolejne propozycje urządzeń, gogli, headsetów, czy całych zestawów, które umożliwiały zabawę w VR. Choć nie do końca, bo twórcy wyprzedzili możliwości technologiczne o kilkadziesiąt lat. W związku z tym zabawa w VR nie była szczególnie przyjemna, gdyż z braku wystarczająco wysokich rozdzielczości ekranów, wielu użytkowników musiało szybko zdejmować gogle przez dokuczające nudności i silne bóle głowy. Co ciekawe, urządzenia VR zostały umieszczone w jednej kategorii - rozrywka, i do dziś powszechne jest przekonanie, że jest to jedyne zastosowanie dla VR. Nic bardziej mylnego!

Zabawia, szkoli, leczy…

Technologia ta obecnie jest używana w wielu obszarach. Znajduje swoje zastosowanie w wojsku - w wirtualnej rzeczywistości obecnie szkoli się funkcjonariuszy, a także przeprowadza testy dla pilotów i astronautów. Interesujące jest zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w medycynie - dzięki dobrze zaprojektowanym symulacjom chirurdzy mogą ćwiczyć przeprowadzanie skomplikowanych operacji w bezpiecznym środowisku i eksperymentować bez ryzyka utraty zdrowia pacjenta. Leczenie psychologiczne w VR już dzisiaj odnosi skutki - dzięki dedykowanym aplikacjom leczyć można fobie, czy zespoły stresu pourazowego, odtwarzając w VR sytuacje, które doprowadziły do zaburzeń.

Sukcesy odnosi też aplikacja VR Snow World [zobacz, jak to wygląda], wspomagająca leczenie oparzeń. Na czas niezwykle bolesnego zmieniania opatrunku pacjent przenoszony jest do wirtualnego Snow World, gdzie przez ilość bodźców ból jest odczuwany znacznie słabiej. Dzięki większemu komfortowi rekonwalescencja przebiega szybciej i rzadziej występują powikłania.

Czy VR sprzedaje?

Można powiedzieć, że wirtualna rzeczywistość to tylko kolejny nośnik dla reklamy. Nie do końca. Ponownie mamy do czynienia z całą gamą zastosowań, a wciąż pojawiają się nowe pomysły.

Różne branże coraz częściej korzystają z możliwości VR - na przykład w motoryzacji atrakcje w VR są stałym punktem programu targów branżowych. Oprócz tego, przy projektowaniu wnętrz samochodów wcześniej przygotowuje się wizualizacje w VR, dzięki czemu projektanci mogą uniknąć wpadek i kosztownych poprawek.

Podobnie popularne są wirtualne spacery. Eksperci oceniają, że już wkrótce katalogi biur podróży odejdą do lamusa. Dzięki technologii potencjalni klienci zainteresowani pobytem w wybranym miejscu będą mogli wcześniej odbyć wirtualny spacer po obiekcie.

VR może być też niezłym sposobem nawiązania emocjonalnej więzi z potencjalnym klientem. Obecnie rozwijającym się trendem w marketingu jest pokazywanie procesu powstawania produktu “od kuchni”, a także pokazywanie ludzi, którzy ten produkt tworzą. Odpowiadając na zadane wcześniej pytanie - tak, VR sprzedaje.

Podsumowując, wirtualna rzeczywistość to potężne możliwości. Fakt, że wymaga ona sporych nakładów, jednak szybko zwracają się one poprzez zwiększającą się sprzedaż.



AR

ARmia przyszłości

Games

Wyceluj w wirtualną rzeczywistość

Jaką grę mamy dla Ciebie stworzyć?

Napisz do nas